In de zakenwereld is sympathiek zijn belangrijker dan slim zijn. Studies hebben aangetoond dat mensen je eerder zullen vertrouwen en van je zullen kopen als ze je aardig vinden. Maar als u bent zoals de meeste mensen die dit artikel nu lezen, zult u waarschijnlijk ineenkrimpen bij de gedachte dat u sympathiek moet zijn als onderdeel van uw werk. Is dat niet iets wat we achterlaten op de middelbare school? Helaas niet. De ongelukkige waarheid is dat in het bedrijfsleven sympathie nog belangrijker is dan intelligentie, en daar kun je niet omheen. Dus als je telkens ineenkrimpt als iemand zegt: “Je moet sympathiek zijn!”, volgen hier enkele tips om sympathiek te worden zonder onoprecht of inauthentiek over te komen.
Wees een goede luisteraar
De beste manier om sympathiek te zijn is door goed te luisteren. Het klinkt misschien gek, maar een goede luisteraar is de basis voor sympathie. Mensen praten graag over zichzelf en waarderen iemand die aandachtig en respectvol luistert, zelfs als je het niet eens bent met wat ze zeggen. Er zijn twee belangrijke dingen die je in gedachten moet houden als je naar iemand luistert. Ten eerste, onderbreek nooit. Dat is onbeleefd en super irritant. Ten tweede, denk niet na over wat je vervolgens gaat zeggen. Dat soort luisteren werkt alleen in een één-op-één gesprek; in een zakelijke omgeving zul je actief moeten luisteren naar meerdere mensen tegelijk. Om dit te doen, concentreert u zich evenveel op wat ze zeggen als op wat ze doen. Als ze een handeling verrichten, zoals een handgebaar of het ophalen van de schouders, probeer dan te achterhalen wat ze met die handeling proberen over te brengen.
Heb empathie
Je inleven in iemand betekent proberen de dingen vanuit hun standpunt te zien. Wanneer je met klanten, collega’s of potentiële klanten omgaat, probeer je dan in hun schoenen te verplaatsen en de situatie vanuit hun perspectief te zien. Je kunt dit doen met iedereen in je leven, niet alleen met degenen met wie je een professionele relatie hebt. Als je je in iemand probeert in te leven, gebeuren er twee dingen. Ten eerste is de kans groter dat je geduldig en begripvol bent. Ten tweede is de kans veel groter dat u overkomt als een sympathiek persoon. Accepteer dat anderen andere standpunten hebben en probeer ze niet te veranderen. Probeer in plaats daarvan manieren te vinden om tot een compromis te komen, zodat iedereen er beter van wordt.
Laat zien dat je betrouwbaar bent
Als u in de verkoop zit, kunt u uw klanten van nature wantrouwen, maar u wilt dat uw klanten u vertrouwen. Vertrouwen is een van de belangrijkste factoren of iemand je leuk vindt of niet. Vertrouwen is ook een van de gemakkelijkste eigenschappen om te faken, dus het moet echt zijn. De beste manier om te laten zien dat u betrouwbaar bent, is door te laten zien dat u erom geeft. Als een klant u vertelt dat hij zich al eerder heeft laten verbranden en aarzelt om opnieuw een aankoop te doen, vraag hem dan of u iets kunt doen om hem te helpen zich zekerder te voelen bij zijn beslissing. U kunt ook laten zien dat u om hem geeft door eerlijk te zijn, zelfs als het gemakkelijker zou zijn om te liegen.
Wees authentiek
In de moderne zakenwereld proberen veel mensen alles voor iedereen te zijn en komen ze uiteindelijk niet authentiek over. Soms moet je compromissen sluiten over je overtuigingen en impopulaire beslissingen nemen, maar je moet nooit je waarden in gevaar brengen. Als je veganist bent en je moet naar een zakenlunch waar alleen vlees op het menu staat, probeer jezelf dan niet te dwingen het vlees te eten. Vraag in plaats daarvan om een vervanging die voldoet aan de dieetwensen van alle deelnemers. Je hoeft niet aanstootgevend te zijn over je geloof. Als u respectvol en beleefd bent, zullen anderen uw bereidheid tot compromissen waarderen.
Wees zelfverzekerd
We hebben allemaal wel eens last van het bedriegerssyndroom, maar als je het je leven laat beheersen, zul je nooit sympathiek zijn. Zelfvertrouwen is niet iets wat je zomaar besluit te hebben; het is een actieve keuze. Je kunt niet vertrouwen op natuurlijk vertrouwen, dus moet je leren om het te faken wanneer dat nodig is. Als je een presentatie geeft, probeer dan de zenuwen de baas te blijven. Ken je materiaal door en door en heb vertrouwen in jezelf. Laat één slechte vergadering of presentatie je niet bang maken om je werk te doen. Je kunt nerveus zijn en toch vertrouwen hebben. Zenuwachtigheid is normaal, maar je wilt niet dat het je beheerst.
Wees trots op wie je bent.
Als je iemand probeert te zijn die je niet bent, zullen mensen dat merken. Je hoeft niet perfect te zijn en een lichtend voorbeeld van je beroep te zijn om sympathiek te zijn, maar je moet wel trots zijn op wat je doet. Wees authentiek en probeer niet iets te zijn wat je niet bent. Nu je weet hoe je sympathiek kunt zijn, stap uit je comfortzone en gebruik deze vaardigheden. Aardig zijn gaat niet over onoprecht zijn of een act opvoeren. Het gaat erom je beste zelf te zijn en trots te zijn op wie je bent. Ga nu naar buiten en win iemands vertrouwen, of wees een goede luisteraar, of laat zien dat je betrouwbaar bent. Je kunt het!